Temesvári Pelbárt írásai magyarul

Stellarium coronae beatae virginis Mariae

Előszó ››
Mária szépsége (ST V. könyv, III. rész) ››
Mária tudománya (ST VII. könyv, III. r., 2. f.) ››


Sermones Pomerii de sanctis I.
[Pars hiemalis]

András apostol (PH 001) ››
Karácsony (PH 017) ››
Nagypéntek (PH 069) ››
György vitéz (PH 073) ››


Sermones Pomerii de sanctis II.
[Pars aestivalis]

László király kiválósága (PA 015) ››
László király lelki fejlődése (PA 017) ››
Toulouse-i Anjou Lajos (PA 051) ››
István király (PA 052) ››
Imre herceg (PA 092) ››
Árpádházi Szent Erzsébet (PA 098) ››


Sermones Pomerii de tempore I.
[Pars hiemalis]

Előszó ››
Advent (TH 08) ››
Házasság (TH 25) ››
Úr és szolga (TH 29) ››
Kísértés (TH 39) ››
Hiú örömök (TH 46) ››


Sermones Pomerii de tempore II.
[Pars Paschalis]

Húsvétvasárnap (TP 004) ››
Nagyszombat (TP 006) ››
Húsvéthétfő (TP 008) ››
Pünkösd (TP 035) ››


Sermones Pomerii de tempore III.
[Pars aestivalis]

Munka (TA 020) ››
Gazdagság (TA 042) ››


Sermones Pomerii quadragesimales
[de poenitentia]

Bűnbánat (PQ1 016) ››
Nagyböjt (PQ1 017) ››
Nagycsütörtök (PQ1 050) ››


Sermones Pomerii quadragesimales
[de vitiis]

Harag (PQ2 022) ››
Kapzsiság (PQ2 037) ››
Irigység (PQ2 039) ››


Secundus liber Rosarii theologiae

A madarak nemzése (Avis §5-8.) ››
A folyóvizek (Fons et fluvius §1-8.)
A fűszeres és gyógyító fák (Lignum §18-21.) ››
A nyelvek tarkasága (Lingua §1-7.) ››
Méz és viasz (Mel et cera §1-5.) ››
Hegyek és dombok (Montes et colles §1-3.) ››
Ébrenlét és alvás (Vigilia et somnus §1-16.)
A bor tulajdonságai (Vinum §1-6.)




EXEMPLUMOK
(Katona Lajos Elenchusa alapján)

Quadragesimale I. - exemplum 1-66 ››
Quadragesimale II. - exemplum 67-148 ››
De tempore Hiem. - exemplum 149-225 ››
De tempore Pasch. - exemplum 226-270 ››
De tempore Aestiv. - exemplum 271-405 ››



A méz és a viasz tulajdonságai


Latin forrás: Pelbartus de Themeswar: Secundus liber Rosarii theologiae,
Mel et cera, § 1-5.

Temesvári Pelbárt válogatott írásai, szerk. V. Kovács Sándor, Bp., 1982, 255-257.
BELLUS IBOLYA FORDÍTÁSA


Isten jóságát kell dicsérni a méz és a viasz tulajdonságaiban. Kérdés: honnan származik a méz? Jegyezzük meg, hogy Avicenna – ahol az egyszerű gyógyszerekről beszél – és Dioscorides szerint a méznek két fajtája van. Az első a természetes, vagyis amelyik a levegőben természetes módon sűrűsödik össze. Létezik ugyanis olyan láthatatlan vagy égi harmatcsepp, amelyik virágokra, egyéb növényekre vagy fákra hull. Ezt gyűjtik össze a méhek. Néha a harmat látható, ezt az emberek is képesek összegyűjteni. Ugyanígy keletkezik a manna is. Avicenna azt mondja, hogy a manna a fákra vagy kövekre hulló harmat, amely méz gyanánt összesűrűsödik és édes; úgy szárad ki, mint a gumi. Élesíti a látást, hasznos a tüdőnek, a veséknek, a májnak és a gyomornak. Használ a vérvizelés ellen, s megszünteti a lázat is – mint Constantinus mondja. A Természet világa című műben olvasható, hogy a manna a levegő nedvessége Keleten és Görögország egyes részein, amely az éjszakai órákban leereszkedik a fűre, s innen gyűjtik össze. De mivel csekély mennyiségben található, sokszor hamisítják. A tiszta manna roppant drága, kissé fehér és szerfölött kellemes ízű. Talán ez az a manna, amin a zsidók negyven éven át éltek a pusztában – ez azonban ott teremtődött isteni csoda folytán, és mind látszatra, mind ízre jobb volt. Hazánkban, Magyarországon is, az északi részeken, Kassa környékén található a füveken harmattal hulló manna, amit össze is gyűjtenek.

Az olyan légnedvességet tehát, mint amilyen a harmat, a természet hozza létre; kivonja annak az erejét, amire a harmattal keveredve ráhull, megülvén a füveken, gyümölcsökön és virágokon. Így, különböző növényekről összegyűjtve mérsékeli az egyes anyagok ízét, ezért minden orvosságba belekeverik.

De jegyezzük meg – ugyancsak Avicenna szerint –, hogy azokat a füveket, amelyekre az ilyenfajta harmat hull, az állatok, különösen a juhok hatalmas étvággyal fogyasztják. Mivel pedig a főzetlen méz hígítja a belek tartalmát, azok a juhok, amelyek sokat esznek belőle, hasmenéstől pusztulnak el. Ha pedig meleg és száraz, epeömlést okoz az állatokban, és gyakran ettől betegek. Ezért a tapasztalt pásztorok figyelemmel kísérik azt az időszakot, amikor a méz hull, és a juhokat egészen addig nem engedik ki a legelőre, míg a nap sugarai a füvekről a méznedvet a levegőbe föl nem szívják.

A méz másik fajtáját mesterségesnek hívják, tudniillik ezt a méhek munkája hozza létre, egyszerre természetes és mesterséges úton. Isidorus szerint a méz a méhekről kapta a nevét a görögben, mert a méh görög neve »melissa«.

Plinius és Arisztotelész szerint a méhek a következőképpen csinálják a mézet. Először kiszívják a virágnedvet és viaszt készítenek, majd a viaszból sejteket építve lépet hoznak létre; ez édes és jóízű, mert a viaszon belül méz van. Azután házat építenek királynőiknek, utódokat hoznak létre – és csak azután jön a méz.

Mit kell tudni a viaszról és hogyan kell megítélni a jó viaszt? Beda, Plinius, Dioscorides és mások szerint azt kell mondanunk, hogy a viaszban rejtezik a lép, amely tiszta és illatos, a fény táplálója, puha és törékeny, ha megkeményedett, a tűznél meglágyul és a beléje nyomott formát veszi fel – tudniillik betű vagy pecsét alakját.

A viaszt a lép kisajtolásával nyerjük, amelyet előbb vízben megtisztítottak és azután sötétben három napig szárítottak. A legjobb és orvosság céljára legmegfelelőbb az a viasz, amelyik vöröses, olajos és a méz édes illatát árasztja, tiszta, mint például a Fekete-tenger környékéről való. A fehér, olajos viasz másodrendű.

Minden méhviasz puhít és melegít; a friss a jobb, s magával a léppel együtt italként adják a vérhasban szenvedőknek.

Szellemi értelemben a viasz Krisztusnak nem testi szerelemből született emberségét jelenti, amelyben az istenség lépje rejtőzött.                                                                                                      I

Melyik mézet válasszuk ki és melyik a jobb méz? Avicenna, Plinius, Arisztotelész és Dioscorides szerint azt válaszoljuk, hogy a méz jóságáért a méhek kezeskednek, vagyis hogy igazán édes és jó illatú, így az aranyhoz hasonlít – mint Arisztotelész mondja – és áttetsző. A fehér színű jobb és ragadósabb, mint a fekete. A mézet derült napon, teliholdkor kell gyűjteni, mert amit ilyenkor gyűjtünk, kiadósabb és olajosabb. A méhek méze tavasszal tisztább, édesebb és jobb, mint ősszel; tavaszutón jobb, mint nyáron, a téli pedig rossz. Továbbá Plinius szerint az edény alján levő méz tisztább, mint a felszínen levő, az olaj viszont éppen megfordítva, a felszínen tisztább és jobb. Hasonlóképpen a tengervíz is: a felszínen a tenger vize édesebb, mint a mélyben, ahogy Beda mondja.

Szellemi értelemben: az isteni édesség és imádságos lelkület méze lejjebb tiszta, vagyis az olyan testben, amelyik a lélek és a test tisztasága révén minden bűntől mentes; ez jobb, mint az alacsonyabb rendű élvezetek miatt kevésbé szűzies és kevésbé jámbor testben. A könyörületesség olaja a tengernek, azaz a bűnbánatnak a vize; akkor jobb, ha a mennyei dolgokra, vagyis az Istenre van tekintettel, tudniillik tisztán az Isten kedvére való. Ám az öröm borának (amelyről a Zsoltár azt mondja: »A bor örvendezővé teszi az emberi szívet.«[1] ) a középutat kell tartania. Mert az alacsonyrendű dolgokban örvendezni a bűnök salakját jelenti; ám a fennkölt dolgokban való örömnek is – ha nem mérsékli óvatosság vagy tiszteletteljes félelem – gőg vagy féktelenség a kísérője.

Mit kell tudni a méz értékéről vagy gyógyító erejéről? Jegyezzük meg Ambrosius, Arisztotelész, Avicenna, Plinius, továbbá Constantinus, Dioscorides és mások műveiből összeszedve: a méhek méze gyógyítja a sebeket, kenőcsként csillapítja a torokfájást; megakadályozza a test rothadását; ezért az őszibarack, cseresznye és hasonló romlandó gyümölcsök leginkább a mézben maradnak meg; a belőle készült kenőcs távol tartja és elpusztítja a tetveket meg a serkéket, kitisztítja a homályos látást, az idősebbeknek megjavítja a vérét. Továbbá az olyan méz, amelyben elpusztult méhek vannak, mérgek ellen hatásos. – Lelki értelemben az imádság édessége ilyeneket eredményez; és az az imádság, amely Krisztusnak vagy önmagunknak, vagyis az embernek a halálán elmélkedik, hatásos a bűnök ellen.

A nyers méz felfúvódást és szeleket támaszt azokban, akik esznek belőle; ha pedig túl sokat fogyasztanak belőle, nagyon ártalmas. A víz nélkül főzött és leszűrt méz viszont kevésbé csípős és kevésbé ártalmas, mint a nyers. A sok vízzel főzött méz ellenben enyhíti a nehéz légzést, nem fúj föl és nem kelt hányingert. Az édesített, vagyis a mézzel kevert víz, amelyet méhsernek mondanak, és mézből állítanak elő, Isidorus szerint vízből és mézből készült ital, amelyet a görögök »mellicratum«-nak hívnak; betegeknek adják, hűsítő hatású, enyhíti a légzést, megkönnyíti a székelést, és használ a köhögés ellen. De az óborból készült méhser a leghatásosabb, meghozza az étvágyat, hosszú öregséget biztosít sokaknak; ha hidegen isszák, megkönnyíti, ha melegen, megállítja a székelést. – Alkalmazd az imádságos lelkületre és az üdvösség bölcsességének mézes vizére, amellyel az Úristen a maga jóságában övéit itatja.

Mi az erdei méz, amelyről a Máté evangéliumának 3. fejezetében az áll, hogy Keresztelő János étke a sáska és az erdei méz volt.[2] A magyarázat meg Lyra azt mondja, hogy erdei méznek azt a mézet hívják, amelyet a fatörzsekben találnak. Ez a fajta méz Júdea földjén vagy pusztájában bőségesen található, olykor sziklarepedésekben is – a Második Törvénykönyv 32. fejezete szerint: »Hogy mézet szívjon a sziklából és olajat a kemény kőből«[3] –, mivel ott, mint Lyra mondja, a sziklákból olajfák nőnek ki, amelyekből olaj lesz, s ezért az ígéret Földjét tejjel-mézzel folyó földnek is mondják.

Továbbá – Rhabanus szerint – találhatóak ott olyan fehér és lágy falevelek, amelyek – kézben elmorzsolva – mézízűek, ezt fogyasztotta Keresztelő János is; a sáskák pedig – mint mondja – pici állatok, amelyek úgy repülnek, mintha ugrálnának, és a szegények olajban sütve is eszik őket.


 



[1] Zsoltárok 103, 15

[2] Máté 3, 4

[3] 5 Mózes 32, 13